En dan is het zover de “Stamppot race” de afsluiting van het zeilwedstrijdseizoen 2022.
De inschrijvingen was om 11:00u en de gezamenlijke start was om 12:00u.
Zowel de gele als de blauwe klasse voeren de zelfde koers. De start was richting boei NN40 (bakboordzijde), om daar te draaien en koers te zetten naar boei WW25 op het Wolderwijd (stuurboordzijde) om vervolgens nog éénmaal te draaien en terug te varen naar de finishlijn.

Iedereen was mooi op tijd om zich in te schrijven voor de wedstrijd en het eten van de stamppot na de prijsuitreiking.



Nog één keer de gezamenlijke start. Altijd mooi te zien hoe iedereen op zeilschepen zijn best doet om de beste startpositie te krijgen om als eerste de startlijn te passeren.
Bij de vijfde geluidsein is gegeven en dan is het zover. De zeilen worden aangetrokken en het roer wordt in de gewenste richting gezet.


Met deze wind WWN is het zichtbaar dat iedereen probeert in 1 keer de boei NN40 te bereiken. Totdat er één zeilschip constateert dat dat niet haalbaar is en het ten koste gaat van de snelheid en toch tot het laveren over gegaan moet worden.
Bij die keuze wordt het een nog mooiere wedstrijd. De voorrangsregels gaan dan weer gelden. Bakboord gaat voor stuurboord. (De positie van het grootzeil op het schip.)

Wordt dan het laveren toegepast met deze wind, is het altijd opletten geblazen met de zeilschepen om je heen. Ga je buiten de betonning (wat mag) moet je wel opletten dat je de betonning niet buiten de vaargeul passeert (wat Niet mag). Door terug te keren en de juiste zijde van de betonning te passeren, wordt diskwalificatie voorkomen.


Zo is te zien dat verschillende zeilschepen een keuze maken door minder te laveren en daardoor hoger aan de wind te gaan varen, als de wind op dat moment beter is om wel naar de boei NN40 te varen. Vervolgens zie je dat van deze keuze toch weer wordt afgeweken, als een concurrent toch sneller blijkt te zij met het laveren.



Diegene die de snelheid heeft kunnen maken, kan als eerste de keerboei NN40 nemen om te keren. Maar die gemakkelijke keuze heeft de 2 achterliggende zeilschepen niet. Echter grootzeil over bakboord gaat voor….


Is de boei eenmaal genomen, dan komt de wind beter in de zeilen en gaat het hard voor de koplopers. Terwijl de langzamere zeilschepen nog steeds hun best doen om bij de eerste keerboei NN40 te komen.
Terwijl de snelle zeilschepen met een goede snelheid naar de boei WW25 gaan, is het nog een beetje dringen bij de keerboei NN40 met de langzamere zeilschepen.




Terwijl de koploper naar de finishlijn snelt is de voorsprong met de nummer 2 goed zichtbaar.


Soms kan er wel eens iets vastzitten waardoor het schip niet goed bestuurbaar wordt. Dan loop je naar het voordek om het probleem te verhelpen,… echter het schip gaat steeds meer schuin waardoor het lopen niet meer gaat en je onderuit gaat. Gelukkig liep deze actie goed af |



Gelukkig was er ook even het moment om daarna even in de camera te kijken.






Het was een mooie slotdag van het seizoen met zon, goede wind en spannende momenten wat zeker nog te goede kwam bij het napraten voor en na de prijsuitreiking.
Voor de seizoen wedstrijduitslagen wordt verwezen naar:
https://www.wsvnulde.nl/wp-content/uploads/2022/10/Uitslag-WaW-2022-2.pdf Dit was voor mij het eerste seizoen dat ik een foto rapportage gemaakt heb bij de 12 zeilwedstrijden. Van de 17 wedstrijden zijn bij 12 wedstrijden in totaal 2855 opnames gemaakt. Bij deze bedank ik iedereen voor zijn medewerking en kijk ik uit naar het volgende wedstrijd/ vaarseizoen 2023.
Willem Munnik