Voorafgaand aan het nieuwe wedstrijdzeilseizoen waren alle zeilers op dinsdagavond 16 april uitgenodigd om gezamenlijk de wedstrijdregels door te nemen en hierover uitleg te krijgen. Deze regels wijken op veel punten af van de reguliere vaarregels, die natuurlijk iedereen moet kennen.
Wie heeft voorrang bij welke positie en windrichting? Wat zijn de regels bij het ronden van een boei? Wat mag wel en niet bij de start? Welke vlaggen worden gebruikt en wat betekenen die? Dit soort vragen kwamen uitgebreid aan bod. Het was een geslaagde avond waarbij iedereen goed voorbereid, en met vernieuwde kennis, het nieuwe seizoen kon starten.
Voor de eerste wedstrijd van het seizoen hadden zich 15 deelnemers aangemeld. Op het water voelde het fris aan, maar het weer was verder prima, met zon, wat bewolking en af en toe een bui. De wind kwam uit noordelijke richting en had een kracht van 3 tot 4 Beaufort.
Parcours: Gele klasse: Boei NN22 → NN36 (2 rondes) Blauwe klasse: Boei NN22 → NN38 (2 rondes) |

De voorbereidingen voor de eerste gezamenlijke start verliepen soepel. Veel deelnemers waren ruim op tijd op het water, zodat ze nog konden oefenen en hun zeilen optimaal konden afstellen.

Rond 19:30 uur klonk het 30 seconden hoornsein. Het veld bewoog zich richting de startlijn. Sommige zeilers waren iets te vroeg en moesten overstag om te voorkomen dat ze de lijn voortijdig passeerden. Langs de startlijn varen is daarbij een gebruikelijke tactiek, al kan dat nadelig zijn als je daardoor een minder gunstige positie richting de eerste boei inneemt.

Na het startsignaal om precies 19:30 uur werden de zeilen goed gezet en begon iedereen aan de gekozen koers. Het veld lag aanvankelijk dicht bij elkaar, al hadden enkele schepen de aanloop naar de startlijn niet helemaal goed ingeschat.



Al snel werd er in beide klassen (geel en blauw) op meerdere plekken in het veld fanatiek gestreden. Posities wisselden regelmatig door kleine koersaanpassingen, op zoek naar de meest gunstige windrichting.



Er ontstonden mooie voorrangssituaties — bijvoorbeeld wanneer een schip met het grootzeil over bakboord voorrang had. Het was belangrijk goed binnen het parcours tussen de tonnen te blijven. In de hitte van de strijd kwam het soms voor dat een ton gemist werd, waarna een correctierondje moest worden gevaren.


Terwijl in de blauwe klasse nog volop gestreden werd om de eerste boei, zette de gele klasse al koers naar de tweede ton. |


