Starttijd: 19:23 uur (inhaalrace)
De tweede inhaalrace van het seizoen vond plaats onder interessante omstandigheden. In deze vorm van wedstrijdzeilen krijgt de langzaamste boot in elke klasse een voorsprong door als eerste te starten op een vooraf bepaalde tijd. Dit lijkt misschien een nadeel, maar juist in het begin van de avond is er vaak nog voldoende wind – wat deze vroege starters in het voordeel kan brengen. Naarmate de wedstrijd vordert, neemt de wind doorgaans af, waardoor de snellere boten die later starten, meer moeite hebben om het gat te dichten.
Weersomstandigheden
Er was zon, afgewisseld met bewolking en af en toe een enkele bui. De wind kwam uit noordwestelijke tot westelijke richting en had een kracht van 3 tot 2 Beaufort.
Parcours (2x)
- Gele klasse: NN22 → NN34
- Blauwe klasse: NN20 → NN36

Het correct en efficiënt ronden van de keringsboeien is cruciaal – zeker voor de vroeg gestarte boten. Stilstaan of vertragen bij een boei betekent directe terugval in het veld, en daarmee de kans om ingehaald te worden door de achtervolgers.



De spanning in het veld neemt toe naarmate de achtervolging op gang komt. Terwijl de eerste boten onderweg zijn naar hun tweede keringsboei, komen de snellere schepen – die kort na elkaar gestart zijn – snel dichterbij. Deze inhaalmanoeuvres zorgen voor spectaculair zeilwerk, zeker op het moment dat meerdere boten gelijktijdig de boei proberen te ronden.


Vooral voor de zwaardere schepen is het een uitdaging om hun voorsprong te behouden. Het perfect aansnijden van de boei en slim gebruikmaken van de wind maken hierbij het verschil. De jacht is dan echt begonnen.



In de slotfase speelt de wind opnieuw een beslissende rol. Elke positie, elke windvlaag, en elke boeironding kan het verschil maken. Wie kiest de juiste lijn? Wie vaart de perfecte bocht? Wie vangt als eerste de wind naar de finish?



De V24 “Abeltje IV”
