De 11 zeilwedstrijd van het seizoen en de 7e gezamenlijke start. Een bewolkte zonnige avond met een Nooroostenwind kracht 2-3.
Het veld bestond uit 10 deelnemers.
6 schepen in de gele klasse, parcours boei NN24 en NN36 en 4 schepen in de blauwe klasse, parcours boei NN22 en NN38. Het parcours moet 2x worden afgelegd.
De start was richting boei NN22 en NN24.

Een mooie zeil avond waarin van alles is gebeurd! Iedereen was op tijd voor de start op het water. Diversen schepen waren de start i.v.m. de noordoosten wind aan het verkennen. Sommigen schepen zoals de “Beaufort” met nieuwe bemanning wat natuurlijk altijd even wennen is. Waardoor het vastlopen in de waterplanten/ begroeiing zo gebeurd kan zijn. Gelukkig kon op tijd even achteruit gevaren worden voor dat het eerste 5 minuten startsein gegeven werd.

De noordoostenwind nam even stevig toe op het moment van de start schepen kwamen dichter bij elkaar sommige hadden besloten om eerder op te laveren tegen de wind en de andere probeerde zolang mogelijk een rechte cours te houden.
Echter hoe meer de schepen dichter bij elkaar komen gaan de verschillende gedachten bijna letterlijk botsen. Wordt er hard geroepen “Backboord” wat natuurlijk altijd de camera doet richten.

Ook al heb je voorrang een aanvaring moet altijd voorkomen worden en wordt je gedwongen je koers te wijzigen.

Zo’n wijziging kan je een hoop problemen geven! Jou grootzeil wijzigt daardoor van positie ”naar stuurboord” en moet jij voorrang verlenen naar de naderende schepen met hun groot zeil over backboord.
Voordat je het weet is jouw wedstrijd dan grotendeels voorbij, omdat je gelijk tegen een grote achterstand staat te kijken. Natuurlijk gaat het meestal goed en zie je mooie momenten die vastgelegd kunnen worden.


Ondanks de schepen nog steeds naar de eerste kering ton aan het varen zijn, is de Beaufort (als laatste over de startlijn) begonnen aan zijn inhaalrace en hebben het tempo er goed in zitten.

Na de 1e keringsboei is het voor de wind naar de andere zijden van het parcours voor de 2e keringsboei NN36.
De Gibsy ligt op dat moment op de 1e positie in het gele parcours en de Beaufort op 2e positie. Echter de mannen van de Gibsy maken een fout en varen door naar de keringsboei NN38 voor het blauwe parcours. Daarna hebben alsnog de keringsboei NN36 genomen.

Het gehele veld had de startlijn voor de 2e maal gepasseerd om het parcours voor de 2e keer af te leggen. Het hele veld kwam echter weer grotendeels bij elkaar doordat een vrachtschip (Heeft altijd voorrang) door het veld voer. Sommige schepen moesten uitwijken of elkaar de ruimte te geven. Alleen de Beaufort had geluk en had als enige de 3e keringsboei achter de rug en was op weg naar de laatste keringsboei en kon het vrachtschip netjes aan backboord laten passeren.


Fleurig die de op dat moment bij de keringsboei NN24 was had geen last van het vrachtschip en kon daardoor met een knappen prestatie als 3e de finishlijn passeren. Na het verreken met handicappunten werd de fleurig eerste in de gele klasse.
